کارشناس استقرار سیستم‌های نرم‌افزاری کیست و چه شرح وظایفی دارد؟
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ تاریخ انتشار

کارشناس استقرار نرم‌افزار کیست؟

کارشناس استقرار و پشتیبانی به فردی گفته می‌شود که نرم‌افزارها را در سایت مشتری مستقر و بر اساس قرارداد نصب می‌کند. یک کارشناس استقرار نرم‌افزار برای این‌کار باید فرایند تهیه طرح استقرار سیستم، طرح متناسب‌سازی سیستم و اجرای آن، توافق با مشتری بر روی شاخص‌های قابل ارائه از سیستم، ایجاد شاخص‌های مورد نیاز مشتری با استفاده از سیستم داشبورد مدیریتی و در نهایت آموزش مشتری و ارائه سیستم به آن‌ها را طی کند. به‌طور معمول، کارشناسان استقرار نرم‌افزار در شرکت‌های نرم‌افزاری مشغول به کار می‌شوند. وظیفه این افراد نصب، پیاده‌سازی اجرا و آموزش نرم‌افزارهای ساخت شرکت به مشتریانی است که آن‌ها را خریداری کرده‌اند. با توجه به گستردگی دانش مرتبط با یان شغل، کارشناسان استقرار هر حوزه تخصص‌های خاصی را کسب می‌کنند. به‌طور مثال، دانش یک کارشناس استقرار نرم‌افزارهای مالی با فردی که در زمینه نرم‌افزارهای مدیریت منابع انسانی کار می‌کند یکسان نیست. 

یک کارشناس استقرار نرم‌افزار چه مسئولیت‌هایی دارد؟

به‌طور معمول شرکت‌ها از یک کارشناس استقرار نرم‌افزار انتظار دارند در فرآیند نصب، راه‌اندازی و عملیاتی کردن محصول به آن‌ها کمک کند. از واحدهای داخلی سازمان در انجام فرایندهای نصب، راه‌اندازی و عملیاتی کردن محصول پشتیبانی کند. محصول را آزمایش کند. ارتباط قوی با واحد مدیریت محصول و تولید داشته باشد. برای انجام کار/پروژه‌های خاص و پشتیبانی‌های ویژه آماده باشد. این افراد در موفقیت یک سازمان نقش تاثیرگذاری دارند، زیرا در صورت ارائه اطلاعات درست به مشتری باعث موفقیت آن می‌شوند. به‌طور معمول یک کارشناس استقرار نرم‌افزار شغلی تمام وقت دارد و امکان انجام کار به شکل دورکاری یا نیمه وقت وجود ندارد، با این‌حال به دلیل این‌که در بیشتر موارد وظایف این فرد استقرار نرم‌افزارها در سایت مشتری است، ساعت کاری منعطفی دارد و گاهی اوقات مجبور است برای انجام وظایف محوله از شهری به شهر دیگری سفر کند که البته در این زمینه مزایای ماموریت‌های بین شهری را دریافت می‌کند، به شرط این‌که در قراردادی که با شرکت منعقد کرده به این مسئله اشاره شده باشد. در کنار موارد یاد شده، برخی از شرکت‌ها از یک کارشناس استقرار نرم‌افزار انتظار دارند برای استفاده‌ هر چه بهینه‌تر مشتریان از سیستم‌های نرم‌افزاری خدمات مشاوره‌ای ارائه دهد، در دوره‌‌ استقرار برای استفاده‌ هر چه بهتر از سیستم‌ها مسئولیت هدایت و راهبری مشتریان را بر عهده بگیرد، به مشتریان آموزش‌های متمرکز و در حین کار با نرم‌افزار را ارائه دهد و در دوره‌ استقرار، شناسایی، پیگیری و رفع مشکلات کاربران مشتری از آن‌ها پشتیبانی فنی به عمل آورد. 

چگونه به یک کارشناس استقرار نرم‌افزار تبدیل شویم؟

به‌طور معمول شرکت‌ها به دنبال جذب افرادی هستند که حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌های مهندسی صنایع، MBA، مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار، سخت‌افزار)، فناوری اطلاعات یا مدیریت اجرایی داشته باشند. شرکت‌ها بیشتر به دنبال جذب افرادی هستند که مهارت‌های زیر را داشته باشند 

  • آشنایی با مفاهیم مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات مانند DBMS, MIS, EIS, DSS, BI, CSM
  • تسلط بر نرم‌افزارهای مدیریت بانک‌های اطلاعاتی مانند SQL
  • آشنایی با مفاهیم برنامه‌نویسی و توانایی کار با یک زبان برنامه‌ نویسی (در حد متوسط)
  • آشنایی با اصول تجزیه و تحلیل سیستم
  • آشنایی با مفاهیم کنترل عملکرد مانند BSC, EFQM
  • آشنایی با مفاهیم حسابداری، مدیریت مالی و مدیریت انبار
  • توانایی گزارش‌نویسی دوره‌ای و تحویل آن به فرد مربوطه
  • ساخت و متناسب‌سازی فرم‌ها و گزارش‌های خاص موردنیاز مشتری
  • شرکت در جلسات پروژه که مدیر پروژه برنامه‌ریزی می‌کند و ارائه نظرات فنی برای استقرار بهتر نرم‌افزارها در محل
  • پیکربندی اولیه نرم‌افزار متناسب با درخواست مشتری

از مهارت‌های عمومی یک کارشناس استقرار نرم‌افزار باید به توانایی کار تیمی، توانایی استفاده‌ روان از متن‌های انگلیسی تخصصی مرتبط، توانایی کار در شرایط پرفشار، توانایی حل مسئله و تمایل به یادگیری اشاره کرد. 

همان‌گونه که اشاره شد کارشناسان استقرار نرم‌افزار بسته به عنوان شغلی که تعریف شده باید مجموعه مهارت‌های مرتبط را به یک سازمان ارائه کنند. به‌طور مثال، اگر قرار باشد به عنوان یک کارشناس استقرار و پشتیبانی ERP در سازمانی مشغول به کار شوید باید مهارت‌های زیر را داشته باشید:

  • توانایی تحلیل فرآیند
  • تولید و تدوین محتوای آموزشی
  • دانش SQL Server
  • دانش مدیریت پروژه
  • سابقه کار با سیستم‌های ERP
  • درک از فرآیند‌های تولید، مالی ، فروش، امور مشتریان ، مدیریت محصول ، لاجستیک و انبارداری
  • تست و نصب نسخه‌های نرم‌افزار
  • جمع‌آوری نیاز مندی‌های مشتریان و آماده‌سازی جهت توسعه نرم‌افزار
  • تحلیل نیاز مندی‌های سازمان
  • آموزش و پشتیبانی نرم‌افزار

یک کارشناس استقرار نرم‌افزار چقدر حقوق دریافت می‌کند؟

به‌طور معمول بازار کار کارشناسان استقرار نرم‌افزار و میزان حقوقی که دریافت می‌کنند خوب است. به ویژه آن‌که بیشتر شرکت‌ها و صنایع از نرم‌افزارهای کاربردی و تخصصی برای انجام کارهای تجاری استفاده می‌کنند. نکته‌ای که به عنوان یک کارشناس استقرار نرم‌افزار باید به آن دقت کنید اشتغال در پست‌هایی است که ممکن است عنوانی متفاوت از کارشناس استقرار نرم‌افزار داشته باشند. به‌طور مثال کارشناس فنی، سرپرست فناوری‌اطلاعات، مدیر فنی، مدیر پشتیبای یا مدیر پروژه از جمله عنوان‌های شغلی هستند که یک کارشناس استقرار نرم‌افزار ممکن است کسب کند. در ارتباط با میزان دستمزدی که این افراد دریافت می‌کنند باید بگوییم به‌طور میانگین میزان حقوق دریافتی از 5 میلیون تومان آغاز می‌شود و بسته به تجربه و دانشی که فرد دارد افزای پیدا می‌کند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.7 - رای: 4)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg